Siden dette er første gang jeg har planer om å dreie rått håper jeg på gode innspill fra garvede ospedreiere.

To osper som ble felt her for litt siden viser seg å være temmelig forskjellige. Denne forskjellen er det sikkert noen i dette forumet som kan forklare.

Forskjellen er at den ene hadde øyeblikkelig, når jeg kappet stokken, temmelig stor marksprekk jevnt over:

Diameteren er fra 20 til 30 cm både her og på den andre stokken, som har ligget i halvannen uke og nesten ikke har margsprekk:

Hva bør jeg gjøre videre med disse to lassene – før de kommer på benken?

Er det noen vits i å dreie tynt og ferdig på dette materialet? Synes selv at dette treslaget virker temmelig løst når det er rått.

Bør jeg kanskje kun rådreie govt, legge det i spon og papirposer – for så å dreie ferdig når det en gang er tørt?
Planen, før jeg så margsprekkene, var vel å dreie boller i endeved, i alle fall av noe av dette. Er kjent med metoden å bore et hull i bollen der margen sitter og spunse når den har tørket ferdig. Det går kanskje med den ene stokken.

Hva med barkkantbolle, tynn og ferdig – eller tykk og halvferdig?

Dette var jo et mye brukt materiale her til lands i gamle dager. Kanskje noen kan fortelle hva som bør gjøres – hva de ville gjort.